2022.12.05., hétfő - Vilma
Győr: 6o - 8o
Az ország 19 megyéjében

A megyei iskolák is megkapták az ukászt: van-e kályha, mondják csak?

frisshirek.hu, 2022. augusztus 03. - 11:54
A megyei iskolák is megkapták az ukászt: van-e kályha, mondják csak?
múlt héten érkezett a hír: a helyi iskoláknak spórolniuk kell télen a gázzal, a Belügyminisztérium fával fűthető kályhák beszerzését javasolja.

Kíváncsiak voltunk, hogyan reagáltak az megyei intézmények az új rezsirefomrokra, de talán a reakciójukat meg sem várták, a „parancs” gyorsabb volt.

Lapunk megtudta, hogy állítólag felmérik a tankerületek, hogy melyik iskola tudna átállni fatüzelésre, ami önmagában repíti vissza az időt akár évtizedekre. Ezt az eshetőséget vizsgálva azonban megoldás még mindig nincs, hiszen egyrészt a fa sem olcsó, másrészt pedig ahogy portálunk is megírta, győri tűzepék mondták el, hogy csak várólistára tudnak felvenni rendelést. A nagy kivágás is októberre tolódik, a szén ellátás pedig már tavaly szeptember óta akadozik.

És egyébként is kérdéses: még, ha át is tudnak állni fa tüzelésre, ki fogja kivágni, az iskoláig elszállítani, és ki fog tüzelni? Ez mind plusz ember, és plusz költség. Sok iskolában erre egyébként sincs mód, hiszen sok helyen régen is olajkazánok voltak, illetve széntüzelés, de van ahol még az elromlott gázkazánt sem tudták megjavíttatani, vagy újat venni, hiszen több milliós tétel.

A múlt héten megjelent tanév rendjében egyébként van egy olyan mondat, ami arra utalhat, hogy a fűtési fennakadások esetén digitális tanrendre állhat át az iskola.

Így hangzik ez a mondat idézve a Magyar Közlönyből: "Ha az iskola ellenőrzési körén kívül eső elháríthatatlan ok miatt az iskola működtetése nem lehetséges, az iskola igazgatójának jelzése alapján a köznevelésért felelős miniszter az érintett iskolában, feladatellátási helyen, évfolyamon vagy osztályban határozott időre tantermen kívüli, digitális munkarendet rendelhet el."

Többen azt rebesgetik a megyei tanárok között, hogy

ez megváltozott élethelyzet a kis iskolák bezárásához, illetve összevonásokhoz fog vezetni.

Ezzel egyébként a legtöbben egyetértenek, sőt! Sokak szerint ezt költséghatékonyság szempontjából már előbb meg kellett volna tenni, hiszen vannak olyan falusi iskolák, ahova csak pár gyerek jár, vagy éppen összevont osztályok vannak, ami nem biztos, hogy megfelelő oktatásban részesíti a nebulókat a mai, rengeteg elvárás mellett, nem beszélve egy iskola üzemetetésének anyagi vonzatáról.

Rossz nyelvek szerint, még csak véletlenül sem fogják bevallani, ha esetleg gazdasági oka lesz, hogy a gyerekek digitális oktatásra kényszerülnek. Ráfogják majd ismét egy vírus helyzetre, és kész is a bomba terv. Legyen csak otthon meleg, tanuljanak csak otthon a szülők a gyerekkel megint, de mindez a kicsik védelmére, hogy el ne kapják a betegséget.

Igen ám, de adott esetben a szülők ehhez mit fognak szólni? Egy olyan válság felé robogva, ahol vélhetően majd annak is örülni kell, ha a munkahelyek megmaradnak. És sajnos ebbe normál kereteken belül, biztosan nem fér majd bele egy több hetes „szénszünet”.
Fűtünk, dolgozunk, számlákat fizetünk, eszünk, vagy tanítunk? Ezek lesznek a kérdések, mikkel jó eséllyel a családoknak meg kell küzdeni.

Azzal, hogy elvették az iskolák önálló jogát, most a fenntartó belevághatja abba a bizonyos nagy, tüzelni való fába a fejszéjét, hiszen ezt a problémát nekik kell megoldani. Maguk az iskolák, ezzel a helyzettel nem tudnak mit kezdeni, hiszen gazdaságilag, pénzügyileg nem önálló intézmények.

Kíváncsian, kissé félve várjuk az új tanévet, a gyerekeink és a magunk érdekében remélve, hogy minél kevesebb otthon töltött, oktatás nélküli…azaz…digitális oktatási nappal zárjuk majd.